Začiatkom januára 2025 – presnejšie 4.1.2025, bol informačný systém Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky (ÚGKK) zasiahnutý rozsiahlym kybernetickým útokom zo zahraničia. Na verejnosť sa správy o tomto útoku dostali až 7.1.2025 a ministerstvo to priznalo až 8.1.2025. Tento útok vážnym spôsobom ochromil kataster a de facto sa nikto nedokázal dostať k údajom, ktoré sa v katastri nachádzajú. To ovyplyvnilo aj prebiehajúce obchody a dá sa povedať, že to prinieslo ešte významnejšiu potrebu mať pri sebe realitného odborníka, ak už nehnuteľnosť predávate.
Situácia bola a ešte aj je veľmi zlá, a katastru chvíľu potrvá, kým sa z útoku zotaví. Čo však robiť a kde hľadať pomoc, ak už nastane kolaps niektorej zo štátnych inštitúcií, akou je napríklad aj kataster (nie je vylúčené, že sa to stalo naposledy)?
Čo sa stalo, keď kataster „spadol“?
Ako som už spomenul, kataster bol začiatkom roka napadnutý útokom hackerov a konkrétne išlo o ransomware útok. Je to typ kybernetického útoku, pri ktorom útočníci osobám zašifrujú dáta a následne požadujú od týchto osôb výkupné (ransom) za ich odšifrovanie. Tento typ malvéru často infikuje počítače cez podvodné e-maily, infikované webové stránky alebo nebezpečné súbory, pričom po úspešnej infekcii obeť stratí prístup k svojim dátam.
Samozrejme, ako to už na Slovensku býva, po útoku nastala veľmi zlá a chaotická komunikácia zo strany štátu o tom, čo sa vlastne stalo a kto za to nesie zodpvednosť. Zodpovednosť hlavne preto, pretože v roku 2013 nastala vo vedení katastra zmena a metodicky kataster síce vedie ÚGKK, ale katastre sú v pôsobnosti ministerstva vnútra. Hlava je tým pádom ako keby odrezaná od tela.
Horšie však je, že kataster nedisponoval zálohami pre rýchle obnovenie dát a postupne sa tiež zistilo, že systém katastra bol vo veľmi zlej kondícii a s množstvom bezpečnostných dier.
Kataster sa pomaly začína zotavovať
Našťastie, určité zálohy existujú a aj na ich základe sa katastrálne pobočky postupne otvárajú a začínajú poskytovať svoje služby (samozrejme veľká vďaka všetkým, ktorí makajú na tom, aby sa služby katastra obnovili). Na lokálne pobočky katastra je teda možné prísť fyzicky a žiadať o vydanie listu vlastníctva. Je potrebné si však pripraviť 12€ na kolok za každý vydaný list. Rovnako je potrebné pre znalecké posudky a schvaľovanie hypoték aj katastrálna mapa, ktorá tiež stojí 12 eur. Takže ak napríklad potrebujete lv (list vlastníctva) bytu, lv pozemku, lv parkovacieho miesta a mapu, nachystajte si 4×12=48 eur
Čo sa týka elektronických podaní, tak tie bohužiaľ, zatiaľ nefungujú a pravdepodobne ešte ani dlho nebudú. To je z titulu, že centrálny elektronický systém nebude fungovať dovtedy, pokým nebudú funkčné všetky katastre. Vraciame sa tak v čase do doby pred elektronizáciou.
Dočasné riešenie pre nájdenie listu vlastníctva
Ako dočasné riešenie spustil štát služby pre stiahnutie listu vlastníctva na stránke, ktorú nájdete pod týmto odkazom. Na tomto webe si viete dohľadať predmetný list vlastníctva na základe údajov majiteľa, parcelného čísla alebo čísla listu vlastníctva.
Táto služba je prístupná od 23. januára 2025 a vďaka nej si list vlastníctva viete vyhľadať. Údaje na listoch vlastníctva si riadne skontrolujte a ak nájdete nezrovnalosti, oznámte ich katastrálnemu úradu.
Kto mi môže pomôcť, keď potrebujem údaje z katastra?
V prípade, že nastane situácia, že nie je možný prístup k dátam z katastra, je potrebné osloviť niekoho, kto danými dátami disponuje. Ideálne je preto osloviť lokálneho geodeta, ktorý vám vie „vytiahnuť“ z databázy list vlastníctva alebo katastrálnu mapu a pozrieť tak parametre pozemku. Čo sa týka napríklad bytových jednotiek, tak geodet by mal vedieť stiahnuť minimálne list vlastníctva celej bytovky (konkrétnymi listmi vlastníctva pre jednotlivé byty nemusí disponovať).
Ako je to možné?
Ide o to, že geodeti majú stiahnuté databázy katastrálnych dát v lokalitách, kde pôsobia. Geodeti sú totižto opravnené subjekty a k údajom katastra môžu pristupovať oproti napríklad realitným kanceláriám, ktoré oprávnené osoby na takéto úkony nie sú (veríme, že dočasne, keďže celé naše povolanie je závislé na katastri a jeho údajoch).
Samozrejme, takéto listy vlastníctva či katastrálne mapy nebudú tie najaktuálnejšie, ale budú postačovať na preukázanie vlastníctva. Navyše, ak by boli staré len niekoľko dní (max. dva týždne), znalec dokáže na ich základe spraviť aj znalecký posudok. Znalec však určite nebude robiť znalecký posudok na základe starých podkladov.
Čo robiť pri rozbehnutých predajoch, ak kataster nefunguje?
V prvom rade je určite potrebné aktualizovať či už rezervačné zmluvy (trojstranná dohoda medzi budúcim predávajúcim, budúcim kupujúcim a realitnou kanceláriou napr. o kúpe/prenájme nehnuteľnosti) alebo zmluvy o budúcich kúpnych zmluvách (dvojstranná dohoda medzi budúcim kupujúcim a budúcim predávajúcim napr. o kúpe/prenájme nehnuteľnosti), a ďalej aj samotné kúpne zmluvy dodatkami, ktoré budú predlžovať platnosť týchto zmlúv. Toto je potrebné v prípade, že kvôli nefunkčnosti katastra nie je možné realizovať niektoré úkony.
Napríklad nie je možné vybaviť si hypotéku, keďže nie je možné do banky doložiť návrh na vklad záložného práva.
Preto treba pri týchto typoch zmlúv dodržiavať naozaj veľkú obozretnosť a nastaviť lehoty tak, aby bolo možné splniť všetky potrebné náležitosti (napríklad dlhodobejšie uschovať peniaze v notárskej úschove a pod.).
Zároveň, v začiatkoch predaja nehnuteľnosti, musíte nejakým spôsobom preukázať, že ste vlastník danej nehnuteľnosti. Na to môže dočasne poslúžiť aj titul nadobudnutia, čo môže byť kúpna zmluva, na základe ktorej ste nehnuteľnosť kúpili. Ďalej môže poslúžiť na tento účel aj čestné prehlásenie, že ste vlastník nehnuteľnosti. Treba podotknúť, že zodpovednosť za preukázanie vlastníctva nesie majiteľ nehnuteľnosti.
Pre realitných maklérov môže byť zasa nápomocné pridať do sprostredkovateľských zmlúv klauzulu o tom, že majiteľ nehnuteľnosti preukázal svoje vlastníctvo – a akým dokladom ho preukázal.
Realitná kancelária vám pomôže
Samozrejme, ak chcete predať nehnuteľnosť, oslovte realitnú kanceláriu. Aj v takejto situácii, keď napríklad nefunguje kataster alebo funguje len v obmedzenom režime, prípadne je nefunkčná iná inštitúcia, ktorá sa na predaji zúčastňuje, vám vie pomôcť, poradiť a dokáže vám poskytnúť potrebný servis a služby.
Každá poriadna realitná kancelária má totižto kontakty na geodetov, právnika, ktorý jej zabezpečuje zmluvy, znalcov a podobne. Zároveň disponuje mapami, na základe ktorých vie skontrolovať dôležité údaje a mať prehľad.
V ťažších časoch tak dokáže zabezpečiť, aby ste svoju nehnuteľnosť predali a dotiahli obchod do úspešného konca so spokojnosťou všetkých zúčastnených strán.
Verím, že vás tento článok zaujal a objasnil, čo sa v súvislosti s katastrom stalo. Ak máte ďalšie otázky, určite sa pýtajte v komentároch, alebo nás priamo kontaktujte. Využite naše služby realitnej kancelárie či už pri predaji nehnuteľnosti alebo poradenstve – realitnom servise. Tiež budeme radi, ak tento článok podporíte a budete ho zdieľať so svojimi známymi. Ďakujeme.